Recorregut pel Sender PR C-93 de Santa Eugènia de Berga

El sender PR C-93, també conegut com a "Camí de Santa Eugènia de Berga", és un recorregut de senderisme situat a la població de Santa Eugènia de Berga, a la comarca d'Osona. Aquesta ruta transcorre per paisatges naturals i ofereix vistes panoràmiques de la zona.

El recorregut del sender PR C-93 és un circuit circular amb una longitud aproximada de 13 quilòmetres i està senyalitzat amb marques de pintura blanques i vermelles, pròpies de les rutes de senderisme de curta distància (PR) a Catalunya.

Fitxa tècnica:

• Longitud: 13,2 km
  • Temps: Al voltant de 3 hores
  • Apte per tots els públics.
  • Es pot realitzar a peu i amb bicicleta.

El recorregut comença a l'Església de Santa Eugènia de Berga, ubicada al centre de Santa Eugènia de Berga. Així que podem aprofitar per contemplar la seva estructura.

Església de Santa Eugènia de Berga

L'Església d'estil romànic fou ampliada durant el segle XII, i posteriors reformes l'any 1664 modificaren la seva planta amb la creació de dues naus laterals. En la restauració de l'any 1955, es va procedir a l'enderrocament de les capelles per retornar a la seva estructura primitiva.

Recorregut pel Sender PR C-93 de Santa Eugènia de Berga

Consta de planta de creu llatina amb una nau única coberta amb volta de canó, capçada per un transsepte on s'obren tres absis semicirculars, els altars dels quals són dedicats a Santa Cecília (el de l'esquerra), a Santa Eugènia (el central) i a Sant Jaume (el de la dreta). A la intersecció de la nau i el transsepte s'alça una cúpula sobre trompes, formant un cimbori a l'exterior, de base octogonal, sobre el qual s'aixeca un campanar de torre de dos pisos amb finestres dobles al primer cos i triples al segon.

Destaca la portalada d'accés, a la façana de ponent, amb arquivoltes ornamentades amb motius vegetals i dos parells de capitells també esculpits.

Vista l'església, comencem la nostra ruta pel sender que hi ha a darrera l'església, i que passa pel costat de la Font Rodona.

La Font Rodona

A la Font Rodona, també anomenada de Santa Eugènia, hi trobem una inscripció en llatí, que traduïda al català diria: "Sóc font de Santa Eugènia. Em va fer Segimon Casanova, rector al 1708". Segimon Casanova i Riquer va ser rector de la parròquia de la població entre el 1708 i el 1732.

Agafem el camí en direcció nord fins a arribar a unes granges, i trenquem a mà dreta seguint un camí de carro des d'on es veu la Teuleria de l'Aimerich. Seguim el camí de carro fins a arribar-hi.

Teuleria de l'Aimerich

La Teuleria de l'Aimerich és una antiga bòbila, una antiga teuleria destinada a fer teules, que va perdre la seva funció i es va reconvertir a la masoveria de l'antic alou de l'Aimerich.

El seu origen sembla que es remunta al mitjans del segle XVII, moment en el què va créixer la indústria de la teuleria a la zona, al segle XX. S'hi pot observar una antiga sitja excavada a terra i destinada a pastar-hi la terrissa.

Reprenem un camí asfaltat que fa pujada direcció al cementiri.

Passat el cementiri, deixarem el camí de carro per endinsar-nos en un sender a mà esquerra que ens portarà al bosc de Sala-d'heures, de roures i boixos típic de la plana de Vic, i seguidament trobarem la Font del Paradís.

Font del Paradís

La Font del Paradís és una bonica font construïda pel propietari de la finca, entre el 1925 i el 1935. La font, feta amb pedra, la formen un cos rectangular, coronat per una estructura semicircular. Al trobar-se situada a un nivell inferior del terra, l'únic accés és a través d'una desena de graons.

L'aigua porta molta calç, com ho prova les formacions calcàries que hi ha als peus del punt per on emana. Malgrat que el municipi estigui dominat per vegetació típica de zones assolellades; aquí l'ambient és humit, amb predomini de boixos, molsa, falgueres...

Prendrem el camí fins arribar al pla de Sala d'Heures, situat al costat del pantà que recull l'aigua del torrent de Vilalleons i portava l'aigua des d'una canal al casal de Sala d'Heures.

Creuarem la presa del pantà i seguirem les marques blanques i vermelles sender amunt durant un quilòmetre i mig, quan arribarem a l'Inici de la ruta del camp d'aviació de Vilatorta.

Camp d'aviació de Vilatorta

L'Aeròdrom Vilatorta és l'antic camp d' aviació de la guerra civil que hi ha entre els termes municipals Sant Julià de Vilatorta, Calldetenes i Santa Eugènia de Berga.

Actualment forma part d'una ruta de 9km on es poden veure diferents refugis, un polvorí o un antic hangar, entre d'altres.

Trobareu més informació de la ruta a Recorregut pels Refugis de l'Aeròdrom de Santa Eugènia de Berga.

Camp d'Aviació de Vilatorta. Foto J. Santaugini

Seguirem les marques blanques i vermelles del nostre Sender PR C-93. Pel camí passarem pel Refugi de l'Estat Major i per l'Omeda, un antic refugi enterrat de la Guerra Civil.

En aquest punt deixarem el camí de carro per agafar la carretera asfaltada, que passa per Can Discorra (S.XVIII- XIX), una casa de la qual destaca la cisterna d'aigua de planta circular. Finalment arribarem a Sant Marc.

Sant Marc

Sant Marc és una antiga capella documentada del 1535, construïda en els límits de les parròquies de Santa Eugènia i Sant Martí de Riudeperes.

A l'esquerra de la capella hi ha un monument dedicat al naturalista Fèlix Rodríguez de la Fuente, conegut popularment pels seus programes televisius sobre la fauna.

Seguirem el sender de baixada direcció a Calldetenes, abans d'entrar al municipi, trobarem un encreuament amb un camí de carro que passa per les cases de Can Co i Can Cruselles.

La tornada entre masos

Passarem per darrera del Mas Mitjà, que té una capella annexa a la casa i seguirem fins a l'encreuament amb la Carretera de Vic a Santa Eugènia. Seguirem per un sender que s'inicia entre les cases noves de l'Isern i segueix envoltat de camps.

Després de passar algunes cases tornarem a creuar el riu, sempre seguint les marques vermelles i blanques fins arribar a Cal Rei, una granja de vaques que es pot visitar.

Tornarem a creuar el riu i el deixarem enrera. Un cop arribem de nou al camí asfaltat trencarem a la dreta seguint per el camí de carro i arribarem a un camí asfaltat que creuarem i passarem per el costat de l'Hostalet del Bulló.

El nom d'Hostalet prové del fet que hi havia hostal i botiga de queviures. Fou la primera botiga de Santa Eugènia de Berga. Seguirem el sender envoltat d'un petit bosc  direcció al cap al camp de futbol i creuarem la carretera direcció al centre del poble.

Arribarem de nou a l'Església de Santa Eugènia de Berga on acabarem aquesta bonica ruta circular.

Federació Pessebres Vivents de Catalunya

Càmping La Balma

Espinelves (a 12.6 Km)

Càmping El Pont de Barcelona

Vilanova de Sau (a 10.2 Km)

Càmping La Vall

Taradell (a 4.4 Km)

Hotel Can Pamplona

Vic (a 4.5 Km)

Endinsa't a Espinelves!

Els secrets que amaguen els pantans

Estada en parcel·la (2 nits) 10-12 de maig 24 al Càmping la…

50,00 €

Via ferrata de Sant Feliu de Guíxols - Cala Molí

Sant Jordi a Tàrrega

23/04/2024 - 24/04/2024 ...