Ruta ambiental pel riu Cardener de Súria

Aquesta ruta circular de Súria ens portarà a descobrir la importància històrica, ambiental i social del riu Cardener pujant riu amunt i creuant per les hortes de la vila, regalant-nos una preciosa perspectiva del riu en conjunció amb les hortes.

• Dificultat: fàcil, sense cap dificultat tècnica encara que hi ha algun tram de pujada a la zona del mirador del Pou 4
  • Distància: 7 quilòmetres
  • Temps: Entre 1 hora i 45 minuts i 2 hores.
  • Desnivell: 400 metres

Variants: Si la ruta us sembla massa llarga, podeu optar per a només fer el tram de la ruta circular nord que us portarà des del nucli urbà fins a la zona dels Horts de Salipota, amb una durada aproximada de 30 minuts; optar per fer només el tram circular de la zona sud, per a conèixer la zona del Bosc de la Ribera del Pla de Reguant; o bé, optar per fer la ruta saltant-nos el tram de pujada del mirador del Pou 4.

El punt de partida d'aquest itinerari és l'estació d'autobusos de Súria. D'allà, anirem cap amunt travessant el riu pel pont de Salipota. Continuarem per un passeig a l'ombra d'una frondosa plataneda pel costat del riu, on veurem que hi ha zones preparades per la pesca. Finalment, arribarem a la zona de les hortes de Salipota de Súria, situades al pla de Sant Sebastià, una de les zones més fèrtils del riu de la qual en destaquem la producció de la deliciosa tomata rosa de Cardener. Allà, hi trobarem el primer punt d'interès de la ruta: la Fàbrica Vella, que es va establir just al costat del meandre del riu per poder aprofitar el cabal del riu per a la producció d'energia hidroelètrica per poder proveïr-se d'energia.

Vorejant pel costat esquerre de la fàbrica, creuarem la barrera i baixarem fins a just arran de l'aigua del riu, que arriba gairebé a tocar el carrer. Si us agrada l'observació d'aus, aquest tram de la ruta us encantarà, ja que és un espai on es concentren nombroses espècies diferents d'aus d'aigües tranquil·les.

Ruta ambiental pel riu Cardener de Súria

Foto: Vores del riu Cardener

Continuem aigües avall gaudint de la vegetació de ribera de la zona fins que arribarem al canal del Molí de Reguant, on creuarem el riu per un pas inundable. Seguidament, sortirem de la llera i veurem una granja de gallines, que ens servirà de referència per saber que estem pel camí correcte. Continuarem tot recte fins als plans de Reguant, que ens ofereixen un paisatge completament diferent del que ens hem anat trobant al llarg del primer tram de l'itinerari.

Seguim per la pista més propera al riu, i després de creuar un altre canal, un caminet ens endinsa al pla de Reguant, definit pel meandre del riu. En aquest espai hi ha un bosc de ribera molt representatiu, una de les millors alberedes del riu Cardener. És el bosc de Reguant, classificat com a EIN: Espai d'Interès Natural. Tot  passejant entre els seus arbres i interior i gaudint d'una caminada al vostre ritme, us trobareu amb la cinta transportadora de sal, que anirem seguint fins a passar per un camp de cereals, on girarem a mà dreta.

Quan hague sortir de l'albereda veureu que haurem arribat de nou als camps de cereals pel que hem passat abans. D'allà, farem una mica de pujada fins al mirador de Pou 4, des d'on gaudirem d'una bona panoràmica de la frondositat dels boscos i les hortes gràcies al Cardener.

Ara ja, només ens queda baixar i seguint la pista pel costat més proper a l'obaga de la serra, desfer el camí fins a l'inici.

Text i imatges cedides per Ajuntament de Súria

Adaptació: femturisme.cat

Pessebre Vivent de Les Torres de Fals

Fonollosa (a 8.9 Km)

Castell de Cardona

Cardona (a 10.5 Km)

Granja Natura (Centre d'Apropament a la Natura)

Navàs (a 10 Km)

La Clau Room Escape

Manresa (a 13.4 Km)

Restaurant Marisquer Can Ladis

Sant Fruitós de Bages (a 13.7 Km)

Bar Restaurant Xato

Gironella (a 24.6 Km)

Hostal de Montclar

Montclar (a 20.4 Km)

Apart Hotel Restaurant Cal Marçal

Puig-reig (a 17.2 Km)

Hostal del Buc

Castellnou de Bages (a 6.9 Km)

Masia La Figuera

Castellnou de Bages (a 8.7 Km)

Sellarés Rural

Sallent (a 13.9 Km)

Escardívol turisme rural

Viver i Serrateix (a 14.6 Km)

Descobreix l'Alta Ribagorça, l'autèntic Pirineu

Sorteig Instagram: Guanya un carnet per visitar els tres Monestirs…