Ruta de la Tourdera: d'Hostalric a Malgrat de Mar

La Tourdera és una ruta per fer a peu o en bicicleta que ressegueix els cursos fluvials del riu Tordera i la riera d'Arbúcies, i que enllaça la Mediterrània (Costa Brava i Costa Barcelona) amb el Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny.

Ens proposa un recorregut a través de la història, dels paisatges i de les persones d'un territori amb contrastos sorprenents. Seguint el curs de la Tordera i de la riera d'Arbúcies, us proposem una ruta amb personalitat pròpia, que podreu fer en diferents trams, que és alhora un compromís amb el territori i la seva gent, un recorregut per fer a peu o en bicicleta connectant el massís del Montseny amb les platges de la Mediterrània.

Aquest tram de la ruta enllaça les poblacions de d'Hostalric i Malgrat de Mar, passant per Fogars de la Selva, Tordera i Palafolls. Recordeu que durant l'itinerari, no us heu de desviar del camí senyalitzat i cal que respecteu sempre les recomanacions de seguretat i de respecte de la natura.

Comencem!

Iniciem la ruta a Hostalric, per anar fins a Fogars de la Selva. És un tram lineal fàcil d'aproximadament 4,5 quilòmetres de longitud amb un desnivell de pujada acumulat de tant sols 32 metres des de l'Oficina de Turisme d'Hostalric en el qual circulareu en gran part del recorregut pel costat mateix de la Tordera en un itinerari del tot planer, del tot senyalitzat amb pals indicadors de camí.

r241_iniciAquest tram és compartit en tot el seu recorregut amb senderistes i usuaris de la bicicleta. Un cop hàgiu arribat a l'església de Sant Cebrià de Fogars, continuarem la ruta fins al poble de Tordera

El tram de ruta de la Tourdera entre Fogars de la Selva i Tordera té uns 7,3 quilòmetres de recorregut, amb un desnivell de pujada acumulat de 64 metres i una dificultat general baixa. L'inici de la ruta té lloc davant mateix de l'església de Sant Cebrià de Fogars, on podreu deixar el cotxe i on trobareu una banderola de seguiment que us indicarà el camí a seguir des d'aquest punt, així com un plafó amb informació de la Tourdera.

Durant els primers 700 metres de recorregut, us endinsareu per pista forestal pel bosc mediterrani del Turó de Can Simó, l'origen dels primers enclavaments de població de Fogars.

Aquesta part de l'itinerari, de fet, és la que us suposarà salvar un major desnivell, ja que una vegada superat el turó, agafareu ja l'antic camí de Fogars a Tordera, just en paral·lel a la urbanització Parc dels Prínceps. Quan arribeu a aquest punt, i mitjançant una banderola vertical, veureu que us podeu desviar fins al Museu de la Pagesia, que està aproximadament a 1.400 metres i on podreu observar la recreació d'una típica masia catalana i tota una exposició d'eines del camp.

Si continueu l'itinerari pel camí cap a Tordera, durant aproximadament un quilòmetre podreu circular per un voral de sauló al costat de la via pavimentada fins que el camí i la via pavimentada s'acaben ajuntant. Es tracta, tanmateix, d'una via de baix volum de trànsit. Entremig d'aquest camí passareu pel Pla de la Júlia on hi ha l'Estany de la Júlia, una petita zona humida inclosa a la xarxa PEIN.

Al final del camí de Fogars a Tordera, just a la confluència amb la carretera BV-5122, l'itinerari agafa una passera de fusta que connecta ja amb el passeig fluvial de la Tordera. Des d'aquest punt i fins al poble de Tordera, la ruta es troba totalment segregada del trànsit, en un passeig pel costat de la Tordera i on trobareu alguns espais amb taules per descansar.

Recordeu que si hi aneu en un diumenge, us trobareu amb el mercat de Tordera, conegut arreu i que atrau una gran quantitat de persones cada setmana. Si voleu disposar d'unes bones vistes sobre la Tordera, podeu aprofitar per pujar al Pont de Ferro, una passera que és un símbol de Tordera i que es troba just al final del recorregut, on trobareu un plafó de la ruta.

r241_marcaDavant del Pont de Ferro de Tordera, podeu aprofitar per tenir unes bones vistes del riu. Cal que agafeu la direcció sud-est, seguint les indicacions de la primera banderola de seguiment cap a Palafolls. Durant més de 2 quilòmetres podreu caminar o pedalar pel passeig fluvial de la Tordera, just al costat del riu, en un camí totalment segregat del trànsit i molt tranquil.

Quan acaba el passeig, mitjançant una pista forestal continuareu la ruta i passareu després pel polígon industrial d'en Puigverd, que podeu fer per la vorera per més seguretat. Una vegada travessat el polígon, arribareu al Molí d'en Puigverd, que actualment acull la fundació privada sense ànim de lucre El Molí d'en Puigverd. En aquest punt podeu entrar al bosc humit adjacent per fer un petit descans.

Reprenent l'itinerari us dirigireu cap al Pla de Mas Tortòs, una zona agrícola actualment ocupada per vivers, que resseguireu seguint la pista forestal que us portarà ja directament fins a Palafolls. Des de Palafolls, si encara teniu forces, us podeu acostar al Castell de Palafolls, separant-vos de la ruta 1.400 metres, o bé fer una visita dels diferents edificis singulars de Palafolls.

Seguirem la ruta fins a Malgrat de Mar agafant la cruïlla entre l'Avda. Pau Casals i l'Avda. de la Ribera de la Burgada. De seguida enllaçareu amb un carril bici que us portarà fins al Parc Fluvial de la Tordera, un espai al costat del riu Tordera amb dues basses, que us enllaçarà directament amb el camí que hi ha a la riba de la Tordera i que agafareu ja direcció cap a Malgrat.

r241_malgratUna vegada passeu per sota de la carretera GI-682 (entre Blanes i Palafolls), passareu per davant de l'Estació de Tractament d'Aigua Potable de Palafolls i seguireu pel costat de la Tordera fins al mateix Delta, al Pla de Mas Bages. Concretament, una vegada travesseu la carretera BV-6001, entrareu al municipi de Malgrat de Mar i, pocs metres més enllà, veureu que la ruta entre per un camí segregat del trànsit per sobre de la mota del riu Tordera.

Si seguiu tot recte, arribareu al gual del Pla, un punt en el que o bé continueu recte fins a la desembocadura de la Tordera, o bé agafeu la direcció cap al poble de Malgrat pel camí del Pla. En aquest punt caldrà que prengueu atenció, ja que es tracta d'una via pavimentada compartida amb el trànsit rodat.

En tot aquest tram, passareu entre les hortes del Delta de la Tordera fins arribar a les platges de Malgrat, on tornareu a trobar un camí segregat del trànsit fins al poble, just al darrera de la vegetació de dunes de les platges.

Museu Trias de la Galeta

Santa Coloma de Farners (a 12.6 Km)

Neptuno Hotel & SPA

Calella (a 7.6 Km)

Museu Etnològic del Montseny

Arbúcies (a 12.8 Km)

Museu de la Pagesia de Fogars de la Selva

Fogars de la Selva (a 1.5 Km)

Pura Brasa

Pineda de Mar (a 4.2 Km)

L'Espai Gastronomia

Tossa de Mar (a 16 Km)

Camping Capfun Tordera-Nacions

Malgrat de Mar (a 2.7 Km)

Neptuno Hotel & SPA

Calella (a 7.6 Km)

Beatrix 2000 - Caliu apartments

Pineda de Mar (a 7.6 Km)

Hotel GHT Marítim

Calella (a 8.3 Km)

Descobreix l'Alta Ribagorça, l'autèntic Pirineu

Tarragona, camins, platges i espais verds

La Rutatur

Activitat Escolar: Circuit d'habilitats BTT, gimcana i jocs…