Castell-llebre i Roc de Rumbau a Peramola

Aquesta ruta és un itinerari circular que comença i acaba al poble de Peramola. Es surt de la població seguint el camí que passa per la capella del Roser. A l'esquerra s'inicia el corriol que porta a l'Hostal del Boix passant per l'antiga casa de Nerola.

De la porta principal del recinte de l'hostal, per la dreta, s'avança sobre una pista que aviat travessa el torrent de la Font Viva, nom que rep la part alta del torrent de Rumbau, i remunta pel vessant contrari per anar resseguint la part baixa del Roc de Rumbau.

Roc de Rumbau

A la dreta s'observen un seguit de camps de cultiu coneguts com l'Artilleria del Roca. La pista manté una lleugera pujada durant aquest tram del recorregut. A l'esquerra, la magnífica paret de Rumbau cau a plom, per més de 200 metres, fent les delícies dels amants de l'escalada.

Continuant pel camí, just en arribar als últims camps treballats, a l'esquerra comença un sender que, en forta pujada, condueix fins a les pintures rupestres de la Roca dels Moros. Es tracta d'una de les primeres mostres de la presència humana en aquestes contrades. Ubicades en una bauma i descobertes l'any 1969, el seu estudi va ser publicat dos anys més tard a la revista Ilerda. Es tracta d'un petit conjunt de pintures esquemàtiques datades de 6500-3500 abans de la nostra era.

Castell-llebre i la vall del Segre

De nou a la pista no es triga gaire a divisar Santa Maria de Castell-llebre. Situada dalt d'un esperó rocallós, aquest edifici, ja esmentat en documents de l'any 942, consta d'una nau coberta amb volta de canó i reforçada per dos arcs torals. El absis és de base semicircular i te dues finestres de doble esqueixada. El campanar és de base quadrada amb dos pisos que sobresurten per damunt de la nau i finestres geminades als quatre vents.

Castell-llebre

S'arriba a un collet on, per la dreta, es va fins a Castell-llebre, i per l'esquerra es segueix pujant. Si s'opta per anar a l'ermita, es podrà entendre el perquè de la seva situació, dominant la vall del Segre.

El camí guanya alçada amb rapidesa i no es triga a arribar a un nou coll. La vista és impressionant. Al davant, les parets de la serra d'Aubenç. Als seus peus els contraforts de la muntanya amb les cases de Juncars, Jou i el Salvador. Per sota el tall provocat pel barranc de les Caubes.

Serra d'Aubenç i la casa de Juncars

Pel camí de més a l'esquerra, tancat per una cadena, es segueix pujant. Es penetra en el barranc de la Font dels Coms. Sense deixar aquesta vella pista, que la vegetació està convertint en corriol, s'arriba a la carena que uneix el Roc de Rumbau amb Sant Honorat. En aquest punt es troben les restes de la vella casa de la Serra. Un pal indicador assenyala la ruta per accedir al cim de Rumbau ( 991 metres). Val la pena pujar-hi i gaudir de la vista sobre Peramola i la plana de Tragó i Oliana. Una mica més lluny es pot veure l'embassament de Rialb. Girant 180 graus s'observa La Roca del Corb, amb el Montsec de fons, i Sant Honorat.

La Roca del Corb

r341_corb Cal retornar a la casa de la Serra per tal de seguir el camí que per la carena va cap a Sant Honorat. Cal estar atents a l'esquerra. Un estret corriol baixa amb forta pendent cap al Clot de la Font Viva.

Un cop a baix, si es va a la dreta no es triga a arribar al paratge conegut com la Font Viva. És un indret ombrívol, fresc i ric en vegetació on l'aigua que baixa pel torrent sembla jugar amb les roques fent petits salts i formant algunes cadolles.

La Font Viva

Tornant a la última bifurcació, i per l'esquerra, s'arriba a l'Hostal del Boix, i en una mitja hora més a Peramola.

Font: Ajuntament de Peramola

Museu Moto Bassella

Bassella (a 6.3 Km)

Solsona Experience, descobreix el Solsonès

Solsona (a 21.7 Km)

Espai Natura Muntanya d’Alinyà

Fígols i Alinyà (a 17.5 Km)

Centre Astronòmic del Castell de Lladurs

Lladurs (a 20.5 Km)

Bar Restaurant El Jardí

Sant Llorenç de Morunys (a 27.9 Km)

Càmping Oliana

Oliana (a 3.4 Km)

Mas Ampurdanés

La Baronia de Rialb (a 4.8 Km)

Casa Rural Sullà

Isona i Conca Dellà (a 21 Km)

Càmping el Solsonès

Solsona (a 21.1 Km)

Descobreix l'Alta Ribagorça, l'autèntic Pirineu

La Primavera del Cava retorna al maig amb 16 activitats entre…

Estada en parcel·la (2 nits) 10-12 de maig 24 al Càmping la…